Livet lotteri

Meny
  • Övning
  • Lektionsupplägg
  • Pedagogisk planering
  • Inspiration
  • Prov
  • Fristående lektioner

Ett arbete i geografi där eleverna får undersöka varför vissa länder är rika och andra är fattiga. Arbetet börjar med att eleverna drar en lott i Livets lotteri.

Användarbild
Karin Boberg

Filer

  • Livets lotter- kunskapskraven.pdf-94221643830098.pdf
  • Livets lotteri uppdraget.pdf-73371643830098.pdf
  • Livets lotteri- ett uppdrag 8.docx.pdf-20811643830098.pdf
  • Tre kluringar om landet.docx.pdf-11151643830098.pdf
  • Uppgift 1.pdf-59411643830098.pdf
  • Uppgift 2.pdf-34411643830098.pdf
  • Uppgift 3.pdf-36421643830098.pdf
  • Uppgift 4.pdf-14201643830098.pdf
  • uppgift 8- livets lotteri.pdf-74301643830098.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Geografi)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Livsmiljöer
    Arrow down
    • Jordens klimat- och vegetationszoner samt på vilka sätt klimatet påverkar människors levnadsvillkor.
    • Klimatförändringar, olika förklaringar till dessa och vilka konsekvenser förändringarna kan få för människan, samhället och miljön i olika delar av världen.
    • Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid.
    • Hur jordens befolkning är fördelad över jordklotet samt orsaker till och konsekvenser av den ojämna befolkningsfördelningen. Migration och urbanisering och orsaker till och konsekvenser av detta.
  • Geografins metoder, begrepp och arbetssätt
    Arrow down
    • Namn och läge på världsdelarnas viktigare länder, vatten, öar, berg, öknar, regioner och orter.
    • Kartan och dess uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och olika skalor. Topografiska och olika tematiska kartor.
    • Metoder för att samla in, bearbeta, värdera och presentera geografiska data, till exempel om klimat, hälsa och handel, med hjälp av kartor, geografiska informationssystem (GIS) och geografiska verktyg som finns tillgängliga på internet, till exempel satellitbilder.
    • Fältstudier av natur- och kulturlandskap, till exempel av samhällsplanering i närsamhället.
    • Centrala ord och begrepp som behövs för att kunna läsa, skriva och samtala om geografi.
  • Miljö, människor och hållbarhetsfrågor
    Arrow down
    • Sårbara platser och naturgivna risker och hot, till exempel översvämningar, torka och jordbävningar, och vilka konsekvenser det får för natur- och kulturlandskapet.
    • På vilka sätt sårbara platser kan identifieras och hur individer, grupper och samhällen kan förebygga risker.
    • Intressekonflikter om naturresurser, till exempel om tillgång till vatten och mark.
    • Förnybara energitillgångar, till exempel sol- och vindenergi och alternativa drivmedel.
    • Förekomst av och orsaker till fattigdom och ohälsa i olika delar av världen.
    • Samband mellan fattigdom, ohälsa och faktorer som befolkningstäthet, klimat och naturresurser.