Litteraturhistoria- Presentation

Meny
  • Övning
  • Lektionsupplägg

Ordet Litteratur, kommer från det latinska ordet " Littera, som betyder bokstav. Bokstäverna bildar ju i sin tur ord, ord som kan bli böcker. Alltså kallar vi böcker som ett samlingsnamn för Litteratur. Berättelser har skrivits i tusentals år. Innan man kom på att man kunde trycka just böcker. Man har skrivit på papyrusrullar, i grottor, på trä och i sten. Behovet av att berätta saker, kan liknas vid behovet att i dag gå in på sociala medier. Människan VILL VETA, VILL BERÄTTA saker. I denna uppgift jobbar vi med litteraturhistoria. Syftet är att få ny kunskap om dessa spännande epoker, samt som bedömningsform; en muntlig presentation om en av epokerna. Material till epokerna brukar finnas lokalt på skolorna.

Användarbild
Anna Sterlinger

Koppling till kursplan (Årskurs 7-9 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Tala, lyssna och samtala
    Arrow down
    • Att leda ett samtal, formulera och bemöta argument samt sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
    • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare, om ämnen hämtade från skola och samhällsliv. Anpassning av språk, innehåll och disposition till syfte och mottagare. Olika hjälpmedel, till exempel digitala medier och verktyg, för att planera och genomföra muntliga presentationer.
    • Olika former av samtal. Att delta aktivt, uttrycka känslor, tankar och kun­ska­per, lyssna, ställa frågor och föra resonemang, samt formulera och be­möta argument.
    • Att leda ett samtal och sammanfatta huvuddragen i vad som sagts.
    • Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. An­pass­ning av språk, innehåll och disposition till syfte, mottagare och samman­hang. Talmanus och olika verktyg för att planera och genomföra muntliga presentationer, såväl med som utan digital teknik.
  • Informationssökning och källkritik
    Arrow down
    • Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
    • Hur man citerar och gör källhänvisningar, även vid användning av digitala medier.
    • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
    • Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digi­tala medier.
    • Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors till­för­lit­lig­het med ett källkritiskt förhållningssätt.
  • Språkbruk
    Arrow down
    • Språkliga strategier för att minnas och lära genom att identifiera nyckelord och föra anteckningar.
    • Ord, symboler och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
    • Nya ord i språket, till exempel lånord.
    • Skillnader i språkanvändning beroende på i vilket sammanhang, med vem och med vilket syfte man kommunicerar.
    • Etiska och moraliska aspekter på språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
    • Språkets betydelse för att utöva inflytande och för den egna identitetsutvecklingen.
    • Språkbruk i Sverige och Norden. Några varianter av regionalt färgat talspråk i Sverige och olika språk i Norden. Några kännetecknande ord och begrepp samt skillnader och likheter mellan de olika språken.
    • Språkbruk genom tiderna. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
    • Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsik­ter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
    • Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och samman­hang. Språkets betydelse för att utöva inflytande.
    • Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
    • Språkbruk i Sverige och Norden. Några svenska dialekter och sociolekter. Fram­trädande skillnader och likheter mellan de nordiska språken. De natio­nella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.
    • Språkbruk och språkförändring genom tiderna, till exempel vilka språk som påverkat svenskan historiskt och i nutid.
  • Berättande texter och sakprosatexter
    Arrow down
    • Skönlitteratur för ungdomar och vuxna från olika tider, från Sverige, Norden och övriga världen. Skönlitteratur som belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor. Lyrik, dramatik, sagor och myter.
    • Språkliga drag, uppbyggnad och berättarperspektiv i skönlitteratur för ungdomar och vuxna. Parallellhandling, tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar, inre och yttre dialoger.
    • Några skönlitterära genrer och hur de stilistiskt och innehållsligt skiljer sig ifrån varandra.
    • Några skönlitterärt betydelsefulla ungdoms- och vuxenboksförfattare från Sverige, Norden och övriga världen och deras verk, samt de historiska och kulturella sammanhang som verken har tillkommit i.
    • Beskrivande, förklarande, utredande, instruerande och argumenterande texter, till exempel tidningsartiklar, vetenskapliga texter, arbetsbeskrivningar och blogginlägg. Texternas syften, innehåll, uppbyggnad och språkliga drag.
    • Texter som kombinerar ord, bild och ljud, och deras språkliga och dramaturgiska komponenter. Hur uttrycken kan samspela med varandra, till exempel i tv-serier, teaterföreställningar och webbtexter.
    • Texter i digitala miljöer med länkar och andra interaktiva funktioner.
    • Kombinationer av olika texttyper till nya texter, till exempel informerande texter med inslag av argumentation.