läsfixare - läslogg och samla bokmärken

Meny
  • Fristående lektioner
  • Inspiration

Inspirerat av de fem läsfixarna! Fem bokmärken som skrivs ut dubbelsidiga där baksidan har tio rader för lästillfällen som fungerar som en läslogg. Bestäm i klassen hur många sidor som krävs för att tjäna ihop till nästa bokmärke! Dessutom kan eleverna uppmanas att tänka utifrån läsfixaren de har på bokmärket för tillfället.

Användarbild
Malin Possbeck

Filer

  • Läsfixare (2).pdf-52901647279451.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs F-3 / Svenska)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Läsa och skriva
    Arrow down
    • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll.
    • Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Enkla former för textbearbetning, till exempel att i efterhand gå igenom egna och gemensamma texter och göra förtydliganden.
    • Handstil och att skriva med digitala verktyg.
    • Språkets struktur med stor och liten bokstav, punkt, frågetecken och utropstecken samt stavningsregler för vanligt förekommande ord i elevnära texter.
    • Alfabetet och alfabetisk ordning.
    • Sambandet mellan ljud och bokstav.
    • Gemensam och enskild läsning. Sambandet mellan ljud och bokstav. Stra­te­gier för att avkoda, förstå och tolka ord, begrepp och texter.
    • Att återge delar av innehållet i olika texter samt resonera om budskap i tex­terna och jämföra med egna erfarenheter.
    • Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva ord, meningar och olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språk­li­ga drag. Skapande av texter där ord och bild samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
    • Grundläggande textbearbetning.
    • Språkliga strukturer och normer. Grundläggande skrivregler, med gemener och versaler, de vanligaste skiljetecknen samt stavning av vanligt före­kom­man­de ord i elevnära texter.