Läraren räknar fel – Kort division

Meny

Syfte: Att befästa hur man räknar kort division (uppställning) och hålla koll på att siffrorna hamnar på rätt plats. Läraren reflekterar: Det blir lite roligare och man skapar en story kring denna uppgift. ”Nu ska ni få rätta ett papper som jag gjorde för länge sedan. Jag hade inte riktigt koll på hur man gjorde. Kan ni hitta var jag gjorde fel?” Metod: Vi gör inte alla uppgifterna på en gång utan några åt gången och eleverna får arbeta och diskutera i par. Vi lyfter några exempel i helklass

KD
Kerstin Dahlin

Filer

  • Omvanda-uppgifter-Division.pdf-62391647009902.pdf

Koppling till kursplan (Årskurs 4-6 / Matematik)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Taluppfattning och tals användning
    Arrow down
    • Rationella tal och deras egenskaper.
    • Positionssystemet för tal i decimalform.
    • Det binära talsystemet och hur det kan tillämpas i digital teknik samt talsystem som använts i några kulturer genom historien, till exempel den babyloniska.
    • Tal i bråk- och decimalform och deras användning i vardagliga situationer.
    • Tal i procentform och deras samband med tal i bråk- och decimalform.
    • Centrala metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i decimalform vid överslagsräkning, huvudräkning samt vid beräkningar med skriftliga metoder och digitala verktyg. Metodernas användning i olika situationer.
    • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar i vardagliga situationer.
    • Rationella tal, däribland negativa tal, och deras egenskaper samt hur talen kan delas upp och användas.
    • Positionssystemet och hur det används för att beskriva hela tal och tal i decimalform.
    • Olika talsystem och några talsystem som använts i olika kulturer genom hi­storien.
    • Hur tal i bråk- och decimalform kan användas i vardagliga situationer.
    • De fyra räknesätten och regler för deras användning vid beräkningar med naturliga tal.
    • Metoder för beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och deci­malform vid överslagsräkning, huvudräkning och skriftlig beräkning. An­vändning av digitala verktyg vid beräkningar.
    • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar.