Escape rooms

Meny
  • Övning

Escape room 1 shorturl.at/adQWY Facit: röda: 1241, silver: 1312, svarta: 1224, guld: 3047, dörren: 1346 (ordet ALDRIG) ... Escape room 2 shorturl.at/bKLN0 Facit: Garderoben: 1716, Lådan första rummet: 1625, Kassaskåpet 3249, Lådan i köket: 2121, Dörren: 8775 ... Escape room 3 shorturl.at/GPW14 Facit: 1 = 39, 2 = 15, 3 = 42, 4 = 5, 5 = 115, 6 = 56, 7 = 25, 8 = 13

Användarbild
Robert Welander

Koppling till kursplan (Årskurs 4-6 / Matematik)

Här visas vilka områden i kursplanen som materialet är kopplat till.

Centralt innehåll

  • Problemlösning
    Arrow down
    • Strategier för matematisk problemlösning i vardagliga situationer.
    • Matematisk formulering av frågeställningar utifrån vardagliga situationer.
    • Strategier för att lösa matematiska problem i elevnära situationer.
    • Formulering av matematiska frågeställningar utifrån vardagliga situatio­ner.
  • Algebra
    Arrow down
    • Obekanta tal och deras egenskaper samt situationer där det finns behov av att beteckna ett obekant tal med en symbol.
    • Enkla algebraiska uttryck och ekvationer i situationer som är relevanta för eleven.
    • Metoder för enkel ekvationslösning.
    • Hur mönster i talföljder och geometriska mönster kan konstrueras, beskrivas och uttryckas.
    • Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering. Programmering i visuella programmeringsmiljöer.
    • Matematiska likheter och hur likhetstecknet används för att teckna enk­la ekvationer.
    • Variabler och deras användning i enkla algebraiska uttryck och ekvationer.
    • Metoder, däribland algebraiska, för att lösa enkla ekvationer.
    • Mönster i talföljder och geometriska mönster samt hur de konstrueras, be­skrivs och uttrycks.
    • Programmering i visuella programmeringsmiljöer. Hur algoritmer ska­pas och används vid programmering.